Sen a dieta

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się jaki związek ze spaniem ma to co jesz? I nie chodzi tu tylko o ostatni posiłek przed snem. Dlaczego sen jest ważny? Jakie są _kuchenne_ sposoby na walkę z bezsennością? Poznaj kilka złotych reguł!

 

Bezsenna noc –  trudny dzień

Zjawisko bezsenności dotyka coraz szersze grono osób. Problem jest właściwie żaden, jeśli bezsenna noc przytrafi się raz na jakiś czas lub w ogóle chodzi i kilka nieprzespanych godzin. Wszak powodów do braku chęci na sen może być wiele, np. *stres, zły nastrój czy niekorzystna pogoda*. Niektórzy nie mogą też spać podczas pełni Księżyca.

Gorzej, kiedy ochota na sennie przychodzi regularnie i nie śpimy kilka nocy z rzędu. *Nieprzespana noc, to wyzwanie dla organizmu*. Jej powodami mogą być jeszcze *zażywane leki, okres klimakterium lub ciąża*. Jeśli jednak kłopoty nie ustają, należy zasięgnąć porady lekarza specjalisty.

Dlaczego trzeba spać?

Sen to niezastąpiona witamina. W jego trakcje zwiększa się produkcja np. hormonów wzrostu, które odpowiadają za wytwarzanie białek potrzebnych do regeneracji i rozwoju komórek. Podczas snu, organizm się regeneruje i nabiera sił.

Jedzenie a przyczyny bezsenności

Jeśli wymienione powyżej przyczyny bezsennościnie są regułą w przypadku bezsenności, to warto przeanalizować dietę. To co jemy ma bezpośredni wpływ na jakość naszego snu. Dobrym sposobem będzie analiza tego co jemy np. przed snem. Warto wiedzieć, że *kofeina działa pobudzająco*, więc jeśli powoli zbliża się wieczór, a nawet jest jeszcze popołudnie, warto zrezygnować o tej porze z ulubionego napoju. Podobnie sprawa ma się z herbatą.

*Alkohol* działa w dwie strony. Mały kieliszek do kolacji podziała uspokajająco i wyciszająco, natomiast większe jego ilość utrudnią zaśnięcie, bo działają pobudzająco. *Słodycze* nie są sposobem na dobry sen. Podnosząc poziom cukru we krwi, raczej rozbudzają niż skłaniają do sennych marzeń. Podobnie odradza się późne i ciężkie posiłki.

Jedzenie _na dobranoc_

Jest także szereg składników, które sprowadza w mig przyjemny sen. Dla przykładu receptą na dosłownie słodki sen, będzie *pudding morelowy* zjedzony po wczesnej kolacji. Przed spaniem można się napić *herbaty, najlepiej ziołowej np. rumiankowej*, która świetnie działa na sen. Kawy można się napić, ale bezkofeinowej, a można też wybrać cykorię, czyli smaczny napój kawowy. Na sen dobrze robią krople walerianowe, napar z kwiatu limonki, napar z chmielu lub odprężająca kąpiel z dodatkiem lawendy.

Leave a Reply